بازی دولت اوباما با کارت جمهوریخواهان
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

نگاهی به جنجال گزینه ریاست پنتاگون

معرفی چاک هیگل چهره ویژه و شناخته شده حزب جمهوریخواه برای تصدی وزارت دفاع آمریکا، مجلس سنا و نیز دولت آمریکا را در برابر آزمونی بزرگ برای فاصله گرفتن از سیاست های جنگ طلبانه و در پیش گرفتن رویه ای متوازن در روابط بین المللی قرار داده است.

به گزارش ایرنا، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در آغاز دوره دوم ریاست جمهوری خود برای گزینش نامزد تصدی پست حساس وزارت دفاع بر ˈچاک هیگلˈ چهره خاص جمهوریخواه دست گذاشت و او را از راهروهای اندیشکده ها فرا خواند تا برای کسب رای اعتماد و به دست گرفتن سکان وزارت دفاع به مجلس سنا برود.

همزمان با اینکه در چند هفته گذشته نام هیگل به عنوان نامزد احتمالی تصدی وزارت دفاع بر سر زبان ها افتاد بحث هایی در محافل سیاسی و رسانه ای آمریکا آغاز و هر روز نیز بر دامنه آن افزوده شد.

هیگل که از سال 1997 تا 2009 نماینده جمهوریخواه مجلس سنا از ایالت ˈنبراسکاˈ بود، از سربازان قدیمی جنگ ویتنام و دارنده دو نشان ˈقلب ارغوانیˈ ویژه سربازان مجروح ارتش آمریکا است.

وی در سال های گذشته افزون بر عضویت در هیات مشاوران اطلاعاتی اوباما و تدریس در دانشگاه ˈجرج تاونˈ وارد حوزه کارهای مطالعاتی شده و ریاست اندیشکده غیر حزبی ˈشورای آتلانتیکˈ را بر عهده گرفته است.

اما نام هیگل در سالهای اخیر نه در ارتباط با سابقه جنگی و نشان ها بلکه بیشتر مرتبط با اظهارنظر های جنجالی در ارتباط با رژیم صهیونیستی، مواضع در قبال جنگ عراق و نیز تحریم ایران بر سر زبان ها افتاده و بیشترین حجم انتقادها نیز از همین زاویه درباره معرفی او برای تصدی وزارت دفاع مطرح شده است.

منتقدان هیگل می گویند که وی بودجه نظامی را به زیان منافع آمریکا کاهش خواهد داد و همچنین از آنچه نرمش او درباره مساله هسته ای ایران و ˈارسال پیام اشتباهˈ این انتصاب برای تهران می دانند و نیز مواضع او در قبال رژیم صهیونیستی ناراضی هستند. هیگل زمان مسئولیت نمایندگی در مجلس سنا گفته بود که ˈلابی یهودیˈ بسیاری از قانونگذاران آمریکا را مرعوب می کند و یک بار دیگر نیز گفته بود که او ˈسناتور نبراسکا است و سناتور اسراییل نیستˈ.

وی همچنین با جنگ عراق مخالفت کرده و حتی آن را ˈجنگی برای نفتˈ خوانده بود.

هیگل همچنین سه بار در مجلس سنا به تحریم یکجانبه ایران رای منفی داده بود، اما در اظهار نظرهای اخیر خود از اقدامات اوباما برای تشدید تحریم ها حمایت کرده است.

مخالفان گزینه اوباما برای تصدی مسئولیت پنتاگون با سازماندهی گروه محافظه کار ˈکمیته اضطراری اسراییلˈ، از چند هفته پیش همزمان با مطرح شدن نام هیگل حمله را آغاز کرده و روز دوشنبه نیز با اعلام رسمی نامزدی وی، با راه اندازی یک سایت اینترنتی فعالیت را در این زمینه تشدید کرده اند.

این گروه تعهد هیگل به امنیت رژیم صهیونیستی را زیر سئوال برده و وی را به نرمش در برابر ایران متهم کرده اند و همزمان نیز، مقامات کاخ سفید تلاش هایی را برای تماس با منتقدان هیگل با هدف خنثی کردن مخالفت ها آغاز کرده اند.

چنین می نماید، برای نومحافظه کاران که در زمان ریاست جمهوری جرج بوش پسر، سیاست خارجی آمریکا را زیر نفوذ خود داشتند، انتصاب هیگل خطری برای تداوم حضور و نفوذ آنان در پنتاگون است.

از سوی دیگر هیگل روز دوشنبه در صدد پاسخگویی به منتقدان برآمد و به یک روزنامه ایالت نبراسکا گفت که منتقدان سابقه و مواضع من درباره اسرائیل و ایران را ˈکاملا تحریفˈ کرده اند و ارزیابی منصفانه نشانه حمایت کامل از اسراییل و تایید تحریم های بین المللی علیه ایران است که این گفته ها نیز می تواند در چارچوب بیان اجباری برای مصلحت کسب رای اعتماد نیز تفسیر شود.

در این حال، گروههای اصلی طرفدار رژیم صهیونیستی در آمریکا تاکنون تلاش کرده اند در این زمینه ساکت و بی طرف بمانند و یکی از مقامات ˈآیپکˈ یا لابی اصلی این رژیم گفته که بی طرف می ماند که این اظهارنظر حاکی از حساسیت محافل مرتبط با رژیم صهیونیستی بر روی انتصاب هیگل است.

در همین حال، برخی چهره ها و رسانه های جمهوریخواهان برای خنثی کردن تک اوباما در یک پاتک سیاسی، قصد دارند با زیر سئوال بردن صلاحیت و توانایی های هم حزبی خود، اعضای دموکرات مجلس سنا را متقاعد به تایید نکردن صلاحیت هیگل کنند.

این گروه تبلیغ می کنند که دموکرات های طرفدار و مخالف ایران هسته ای نباید به هیگل رای اعتماد بدهند.

از سوی دیگر این باور گسترده بین سیاسیون و افکار عمومی آمریکا وجود دارد که با توجه به رکورد روزافزون مالی و بحران اقتصادی کنونی و همچنین پس از جنگ طولانی و پر هزینه در عراق و خروج نیروهای آمریکا از این کشور و جنگ بسیار پرهزینه تر در افغانستان و نیز تدارک ترک نیروهای آمریکایی حاضر در این کشور، اوباما ضرورت مدیریت متفاوت بر پنتاگون را احساس کرده است.

اما اکنون این واقعیت نیز وجود دارد که تغییر محسوس و آشکار در مدیریت وزارت دفاع به عنوان یکی از لانه های نومحافظه کاران برای این گروه، جمهوریخواهان و لابی های رژیم صهیونیستی خوشایند نخواهد بود.

در این میان و هنگام بحث های دولت با جمهوریخواهان کنگره بر سر بودجه، مسائل مرتبط با مالیات ها و ˈصخره مالیˈ، به نظر می رسد اوباما با انتخاب هیگل برای تصدی وزارت دفاع، قصد یک بازی ظریف را دارد تا از یک سو جمهوریخواهان کنگره را برای دادن رای مثبت به یکی از هم حزبی هایشان در تنگنا قرار دهد و از سوی دیگر، سکان پنتاگون را به یکی از چهره های متفاوت حزب رقیب که از همراهان و دوستان نزدیک خود نیز می باشد، بدهد.

امیدواری اوباما به تایید این گزینه از آن رو بیشتر می شود که ماه گذشته با کناره گیری ˈسوزان رایسˈ انتخاب اول خود برای تصدی وزارت خارجه بر اثر مخالفت جمهوریخواهان موافقت کرده بود. اکنون اوباما با معرفی هیگل برای تصدی وزارت دفاع می تواند چهره فراحزبی بگیرد و راه تصویب برنامه های دولت در حوزه دفاعی و نظامی را هموار کند و این انتصاب هر چند که می تواند به نام جمهوریخواهان باشد، اما دموکرات ها و دولت اوباما را کامیاب می کند.

اکنون باید منتظر ماند تا جمهوریخواهان در کنگره بویژه گروهی که روابط نزدیکتری با نومحافظه کاران دارند در برابر این تعارف تلخ دیپلماتیک اوباما چه موضعی اتخاذ می کنند؟

آیا آنان به وزارت اسمی یک چهره جمهوریخواه اما عملگرا که بیشتر به عنوان ضدجنگ شناخته شده به بهای وداع با ماجراجویی های میراث دوران نومحافظه کاران در پنتاگون و در پیش گرفتن رویه های عملگرایانه تر، رضایت خواهند داد؟

از سوی دیگر آیا انتصاب هیگل مشهور به عملگرایی می تواند به دولت آمریکا در فاصله گرفتن از سیاست های جنگی و در پیش گرفتن سیاستی معقولانه تر در عرصه جهانی کمک کند یا این اقدام اوباما نیز در حد شعار و ژست باقی خواهد ماند؟


January 9th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی